Stora ledare i medial blixtbelysning blir lätt symbol för ett framgångsrikt ledarskap. Inget fel i det. Men vi undrar om inte det framgångsrika ledarskapet (också) finns på annat håll, lite under radarn, lite mer uppnåeligt.
Enligt Ekonomifakta är 99,9 procent av alla företag i Sverige små eller medelstora, alltså företag med färre än 250 anställda. Många mycket framgångsrika, många i det tysta.
Bengt Johannisson, professor emeritus i entreprenörskap och företagsutveckling vid Linnéuniversitetet har funderat en del runt detta, särskilt om företagande i Småland:
”Utveckling skapas inte genom stora spektakulära insatser som sätter börskurser i kortsiktig rörelse. I stället sker förändringar i små steg som var för sig är blygsamma men genom envist gnetande leder till beständig förnyelse. Det är på goda grunder en behärskad och eftertänksam form av förändring, eftersom varje litet steg som tas inte bara förändrar den egna organisationen utan också det närsamhälle som man utgör en del av.”
Dags att leta idoler i grannskapet?
Citatet ovan är hämtad ur boken Småländskt ledarskap – inledande betraktelser (2016) där Bengt Johannissons skriver om ett ledarskap som inte bara handlar om att ge människor jobb. Du kan läsa kapitlet här (klicka på bilden för att bläddra):
Utdrag- Ledare i samhällets tjänst